Numeroase studii sustin ca un consum, chiar moderat de cafea sau alte bauturi care contin cafeina poate afecta fertilitatea femeilor, facand destul de dificila posibilitatea de a ramane insarcinate. Adevarul este ca nimeni nu poate sustine cu certitudine ca bauturile cafeinizate reduc sansele de a concepe un copil.
1993 - s-a efectuat un studiu care a comparat un grup de femei consumatoare de cafea cu un altul in care au fost incluse femei care nu obisnuiesc sa consume cafea. Rezultatele au aratat ca femeile care au consumat putin peste cantitatea indicata ca fiind moderata (3 cesti de cafea/zi inseamna moderat sau 300 mg) si-au redus sansele de a concepe un copil cu pana la 27%. Cercetatorii au analizat in acest studiu timpul necesar unei femei pentru a ramane insarcinata.
Noutatea pe care au constatat-o expertii in urma acestui studiu este aceea ca pana si un consum moderat de cafeina are un efect negativ asupra fertilitatii. Prin urmare, femeile care au consumat 1-2 cesti de cafea zilnic si-au redus sansele de a ramane insarcinate cu pana la 10%.
1998 - un alt studiu prin care s-au monitorizat 430 de cupluri timp de 3 ani de zile a demonstrat ca efectele cafeinei nu ar fi atat de puternice. Femeile care au consumat intre 300 - 700 mg de cafeina si-au redus cu doar 12% sansele de a ramane insarcinate. Subiectii care au depasit 700 mg de cafeina/zi prezinta cu 37% mai putine sanse de a concepe un copil. Astfel, expertii au presupus ca un consum sub 300 mg de cafeina/zi este aproape inofensiv, deoarece majoritatea studiilor efectuate nu au constatat schimbari semnificative la acest nivel de cafeina.
De obicei, aceste studii referitoare la stilul de viata si fertilitate sunt adesea criticate pentru ca nu iau in considerare toti factorii asociati. Cercetatorii de la Universitatea Harvard sustin ca nu exista nicio dovada concludenta ca bauturile cafeinizate reduc din sansele de a concepe un copil. De exemplu, o alta cercetare in domeniu a aratat ca in cazul fumatorilor, cafeina nu afecteaza fertilitatea mai mult decat o face tutunul (cafeina este metabolizata mai rapid de catre fumatori).
Asadar, ce sa mai credem? Poate ca cel mai indicat este sa ne bazam pe propria noastra judecata. Daca de cateva luni incerci fara succes sa ramai insarcinata si ai renuntat deja la alcool si tutun, poate ca ar fi bine sa limitezi si consumul de cafeina (cafea, sucuri, ciocolata) la mai putin de 300 mg/zi.
S-a demonstrat cresterea posibilitatii unui avort spontan provocat de cafeina (cofeina). Cercetarile au aratat ca un consum zilnic a mai putin de 200 mg cafeina mentine riscul unui avort spontan la 40 de procente, iar consumul zilnic a mai mult de 200 mg cafeina dubleaza riscului de avort spontan (200 mg cafeina sunt echivalentul a 2 sau 3 cesti de cafea normala).
Daca iti doresti un bebelus, cel mai indicat este sa reduci cat poti de mult consumul de cofeina. Doctorul tau te poate sfatui chiar sa nu mai consumi deloc. Cofeina nu are nicio valoare nutritionala si chiar poate duce la scaderea calciului din organism, acesta fiind foarte necesar dezvoltarii sanatoase a viitorului bebelus. De asemenea, consumul a peste 300 mg de cofeina pe zi in timpul sarcinii poate duce la declansarea unui avort.
Daca te hotarasti sa renunti la consumul de cofeina, redu catitatea treptat, pentru a evita oboseala si durerile de cap. De exemplu, pentru inceput, incearca sa bei o ceasca de cafea pe zi, in loc de doua sau trei.
Cofeina se gaseste in cafea, ceai si cola, dar si in ciocolata si bauturile energizante. Chiar daca nu iti vine sa crezi, exista putina cofeina si in produsele decofeinizate.
Dar sa vedem cata cofeina contin micile "placeri" cotidiene. Aproximativ 75% din aportul de cafeina este luat prin consumul de cafea, 15% prin cel de ceai, 10% din sucuri si 2% din ciocolata. Cafeina este un ingredient destul de frecvent folosit, iar cele 300 mg/zi le consumi mai repde decat te-ai fi gandit. Iata o lista de produse care contin acest ingredient stimulant si gramajul ei. Ciocolata si ceaiul mai contin si alte substante stimulante pe langa cafeina: teofolina si teobromina, cu efecte necunoscute asupra fertilitatii.
*200g cafea instant:95mg
*55g espresso:30-50 mg
*200g cafea decofeinizata:3-5 mg
*200g ceai verde:25-40 mg
*340g ceai rece:22-36 mg
*200g bautura energizante:80 mg